Overzicht en informatie over de havens.
==> Gebruik de GNTO- www.visitgreece.gr/ MAP om te situeren
De Inland Sea en de golf van Patras
07.05.09: Lefkada > Vathi (Ithaka), 30nm, 10H15-16H15. Om 10H15 verlaten we Lefkas Marina voor een lange zomertocht die ons naar Hortó moet brengen, het doel van ons project. Wil en Jeanine van de Windswept hebben we na hun terugkeer naar Griekenland weergezien; zij willen Griekse vrienden in Limni bezoeken, op de NW kust van het eiland Evia. We zullen een groot deel van de reis samen maken, iedere boot - de Windswept is een 40 voeter - volgens zijn eigen ritme, iedere bemanning volgens eigen keuzes. Maar het feit van samen op weg te zijn is een niet te versmaden veiligheidselement en een heel leuke verrassing!
08.05.09: Vathi > Messolonghi, 38NM, 08H30-16H15. Er is helaas te weinig wind om zeilend naar Messolonghi over te steken zodat we de dertig mijl op motor moeten afleggen. We hebben onze aankomst zorgvuldig voorbereid. De lagune van Messolonghi strekt zich uit over meer dan 16 mijl, van kaap Skrofa - Akra Skrofa -, ten oosten van het eiland Oxeia - Nisos Oxeia -, tot kaap Evinos - Akra Evinos - ten oosten van Messolonghi. Het 2,5NM lange aanloopkanaal, dat dwars door de ondiepten gaat, is gemarkeerd door middel van stuurboord (groene) en bakboord (rode) boeien, die echter moeilijk te onderscheiden zijn door het felle zonlicht dat op het staalblauwe water weerkaatst. We hebben een aanlooopwaypoint uitgezet maar, hier nog minder dan elders, hebben we geen al te groot vertrouwen noch in onze GPS positie noch in onze elektronische kaart. De toekomst zal ons gelijk geven!
We hebben nu ook de tijd om o.m. het kleine maar charmante Diexodos museum te bezoeken waar een tentoonstelling is gewijd aan de wanhopige en heldhaftige strijd en uitval tijdens de bezetting van de stad door de Turken (1822-1826). In de straatjes van de voetgangerszone en de grote centrale plaats bij de fontein is het ook wel leuk even rond kuieren; we vinden er enkele aangename terrassen en restaurants.
De golf van Korinthe
10.05.09: Messolonghi > Nafpaktos / N. Trizonia, 25 + 11NM, 08H30-17H00. We zijn op weg naar de Rion-Antirrionbrug, op motor, want er is geen wind. Bij het naderen van de brug roepen we Rion traffic op, op VHF kan.14, om de doorvaartinstructies te krijgen: we moeten langs de zuidelijk doorgang tussen de pijlers M1 en M2. Om 12H40 gaan we onder het indrukwekkende en recente bouwwerk door. Aan stuurboord hebben we een prachtig uitzicht op de kust van de Peloponnesos, waarvan de hoge bergtoppen - en ook deze op het vasteland aan bakboord - nog zijn besneeuwd. Na de passage van de brug hebben we koers gezet op Nafpaktos, waar in 1571 de beroemde zeeslag van Lepanto - naam die de Venetiërs aan Nafpaktos gaven - de Turkse opmaars naar het westen tot stilstand bracht. De NNE wind neemt nu toe, wel tot 20 kn [ap.]. 13H50.Nafpaktos. De kleine, charmante ovaalvormige haven is gedeeltelijk dichtgeslibt aan de voet van de westelijke - Venetiaanse - toren; de rest van de haven is ingenomen door kleine bootjes. We hebben alles klaar gemaakt voor een hypothetische halte want er is weinig ruimte om te manoeuvreren. Er ligt hier nu geen enkele zeilboot. Vastmaken naast de centrale trap lijkt ons de enige mogelijkheid, maar we zijn niet echt overtuigd. De haven lijkt ons niet erg veilig bij zuidelijke wind en ingeval van zwaar weer zou het hier snel echt onhoudbaar worden. Goed om weten,denken we, en tevreden met deze korte verkenning, beslissen we door te varen naar het kleine eiland Trizonia op 13 mijl in oostelijke richting. Trizonia is niet bezeild zodat we moeten kruisen, maar vrij snel geven we onze poging op: de wind is te vlagerig, te onregelmatig ook, en Nehalinnia is echt geen hoog-aan-de-wind-zeiler. We blijven teveel in de zuidzijde van de Golf van Corinthe - Korinthos kolpos -, winnen te weinig hoogte en maken onvoldoende progressie: we gaan dan maar met lange slagen motorzeilend verder.
Bij het naderen van N.Trizonia zullen we voor de tweede keer vandaag vaststellen dat ons scepticisme in verband met de elektronische navigatie gerechtvaardigd is . Als we ons waypoint bereiken voor kaap Kochyla aan de NW-punt van Trizonia en de smalle doorgang invaren tussen het vasteland en het eiland - slechts 0,35 NM breed -, zien we op onze plotter hoe we rustig ... op het land varen op een denkbeeldige, nieuwe ringweg die het plaatsje Glyfada langs het noorden ontsluit, ongetwijfeld ook een weer door de Europese Unie betoelaagde droom! Groot ook was onze verwondering toen we, bij het binnenvaren van de haven van Nafpaktos, vaststelden dat we eigenlijk ... op de toren van de Agios Georgios kerk zaten ...
17H00. We leggen vast in de haven van N.Trizonia. Er is ooit een poging geweest om een marina uit te bouwen in dit noordelijk deel van de diepe en goed beschermde Mesa Limani baai, aan de oostkust van het eiland. Maar er kwam noch afwerking noch zinvolle uitbating. De ruwbouw - de betonnen muur en de kade , de pontons - is al erg vervallen, het beton is in erg slechte staat, vol betonrot, afschilferend. De zeldzame voorzieningen en de wateraansluitingen - we tellen er twee, waarvan een met hangslot - zijn eigenlijk stuk. De ligplaatsen zijn ingenomen door enkele longstayers, waarvan de boten zichtbaar verouderen, sommige zijn reeds in een droevige staat. een grote tweemaster ligt, gezonken, in de haven. Enkele zeilboten liggen op geimproviseerde mooring lines. Er zijn ook enkele zeilboten op doorreis. Het zou er hier helemaal anders kunnen uitzien: een nette plaats, een goed gerunde marina. Maar zoals meestal in Griekenland, is het een misgelopen boel: verprutsen en verduisteren van Europese subsidies. De onmiddellijke omgeving van de haven van dit nochtans kleine maar charmante eiland, is even bedroevend. Aan de noord-oost zijde van het eiland, aan de overzijde van de smalle landtong, die verder een soort klein schiereiland vormt, verdringen enkele taverna's en een mini-market mekaar rond de oude kleine vissershaven. Een van de taverna's biedt internetservice aan. In het restaurant waar we vanavond gaan eten, kunnen we water krijgen en de waterslang gebruiken om te douchen want het enige hotelletje van het eiland, waar passanten kunnen gaan douchen, is nog gesloten.
Maar het is mooi weer en, ondanks de onbetwistbare desolaatheid van de haven, is de lente prominent aanwezig met aangename temperaturen!
11.05.09: N. Trizonia.
12.05.09: N. Trizonia > Galaxidi, 20,7 NM, 08H30-12H45. We hebben twee waypoints uitgezet voor onze tocht naar Galaxidi - een eerste aan kaap Psaromyta en een tweede aan kaap Andromachi; daarna varen we de
We beslissen dan ook hier een dag langer te blijven. In de namiddag lost een dreigend onweer op, als we, tevergeefs, op zoek gaan naar een instantie die een attest van tijdelijk verblijf in Griekenland kan afleveren: Kaat is immers weer aangesteld als voorzitster van een stembureau! Met Jeanine en Wil van de Windswept - we varen sinds Lefkas in dezelfde richting en gaan geregeld samen uit eten - dineren we lekker in het verzorgde, door de Guide du Routard geprezen To Barco tis Maritsas - in een retro-achtig decor, op de kade. De traditionele tsaziki en slaatjes zijn verfrissend, de vis ( even een wat duurdere uitzondering!) smaakt met de koele witte landwijn, en het rijkelijk aangeboden dessert is een erg leuke verrassing.
13.05.09: Galaxidi.
14.05.09: Galaxidi > Korinthos, 37,4 NM, 06H45-14H30.
's Avonds gaan we met z'n zessen eten in het nieuwe, lekkere, en erg nette restaurant Mediterané. We moeten vrij vroeg afscheid nemen want morgen gaan we door het Kanaal van Korinthe.
15.05.09: Korinthos > Corinth Canal > N. Aegina, 27,2 NM, 06H45-14H00.
[ Klik op de afbeelding om de video te starten.]
Hoe dan ook is dit sneller en veiliger dan de erg winderige omvaart van de Peloponnesos, of houdt dit minder risico's in dan de overbrenging van een boot over de antieke dhiolkos, de met stenen bedekte weg, zoals dit "in de oude tijden placht te gebeuren "!
De Saronische golf
We hebben een aantal waypoints uitgezet voor een koers naar het ( weliswaar erg toeristische ) eiland Aegina, die langs de N-zijde van de Diapória-eilandjes loopt. Dan gaan we verder tussen het mini-eilandje Moládi en het wat grotere Ypsili, net langsheen de oefensector voor duikboten - maar net er buiten! Om iets voor 14 uur lopen we het haventje van Aegina-stad binnen. We leggen vast net na de haveningang, aan de S-kade, vóór de jachtclub, waar het - naar we hopen - rustiger zou moeten zijn dan aan de lawaaierige N-kade, waar niet alleen de taverna's en restaurants zijn, maar ook het verkeer langs gaat. Het weekend brengt echter een vloot Griekse middelgrote en wat kleinere motorjachten naar Aegina: we krijgen helaas ( wat ) onaangename drukte, en worden op zaterdag werkelijk ingesloten door boertige motorbotenbezitters met hun drijvende plastiekbellen! Niet alleen wij protesteren bij het grof gedrag: een hoogoplopende woordenwisseling ontpopt zich tussen soortgenoten. Enkele welopgevoede Grieken wijzen er ons op dat we niet iedereen over dezelfde kam mogen scheren; vriendelijk nemen zij afstand van de groep barbaren en stellen het onbeleefde gedrag aan de kaak ... " niet alleen hebben we ook gelukkige zigeuners gezien ... we hebben ook beleefde Grieken ontmoet ... ( de titel van een nieuw Griekenland-filmverhaal - het onze?).
18.05.09: N. Aegina > Vathy (Chersonisos Methanon, Peloponnisos), 12,3 NM, 09H20-12H15.
Wandeling langs het strand en verder naar een oude Akropolis-muur en Megalochori, anderhalf uur leuk stappen!
19.05.09: Vathy.
Een erg winderige dag: de aangekondigde harde wind - tot 7Bft- in de Saronische golf veroorzaakt hier felle windstoten. Bij een schuinachterlijk invallende erg hevige windvlaag raakt de boeg van onze boot even de kade: hoewel het Fortress 16 hekanker zeer stevig vast zat, kwam het heel even los. Een schilfer verf blijft op het beton achter. Costas stelt voor de boot langszij te leggen. Voor we de tocht naar de oude vulkaan Volcano met Soula's man per auto maken, en anderhalf uur lopend terugkeren, volgen we Costa's aanwijzing. De vulkaanwandeling is prachtig: onze foto's zijn een mooie herinnering!
Vanuit onze kuip. Ergernis in Vathy, 20.05.09. Vandaag zijn ze vroeger, de huurboten, al of niet in flotilla. In minder dan een uur ligt het haventje vol. We zijn nog maar half mei en het wordt al erg drukker, te druk. Wie sprak er van crisis en 40% minder zeilbootboekingen? Iemand zegt ons dat het om reservaties gaat die vorig jaar werden vastgelegd. Noren weten te vertellen dat Noorwegen eigenlijk geen crisis kent. En de Fransen? President Sarkozy heeft met zijn bouclier fiscal wel de hoge inkomens veilig gesteld, maar de crisis zet zich in Frankrijk toch wel erg hevig door .... De Nederlanders dan, hoorden we enkele maanden gelden niet een minister verkondigen dat iedereen zwaar mee moest inleveren? En de Engelsen, die steeds maar jammeren over hun pond, het waardeverlies tegenover de euro, en de levensduurte hier ... We begrijpen het niet echt, maar in de kranten lezen we wel hoe de crisis slachtoffers maakt vooral bij laaggescholden, in alle landen... Zij betalen weer het gelag. En ook veel jongeren die geen baan meer vinden ... Intussen komen hier de huurboten maar toe: 32, 35, 37, 40 voeters en nog groter, in de handen van al te dikwijls onervaren, stuntelige en knoeiende huurders, die naar deze (verwachte) zonnebestemming gelokt worden . We vragen ons af waar de verantwoordelijkheidszin van bepaalde verhuurmaatschappijen wel blijft. We worden er moedeloos van en vrezen echt, dat het in Griekenland overal - en dus niet alleen in de Ionische Zee - dezelfde onleuke boel aan het worden is. In het begin kan je lachen bij het komische schouwspel van losgetrokken ankers en dwarsliggende boten, een dagelijks spektakel vorige zomer in Sivota-Mourtos. Nu beginnen we het wel grondig zat te worden want de onkunde wordt finaal ook een bedreiging voor onze boot. Zo wordt blijkbaar elk leuk en rustige plaatsje ingenomen en geleidelijk aan verknoeid door enkele gehaaide verkopers, die weinig ontzag lijken te hebben zeilers die met hun eigen boot op weg zijn. We liggen, zoals Costas, de havenmeester had aangegeven, langszij in het ondiepe deel van het haventje, waar we met onze beperkte diepgang kunnen liggen. Eerst wordt ons Fortress 16 anker losgetrokken door een onervaren schipper. Tot driemaal toe tracht de man die blijkbaar helemaal de kluts kwijt is samen met zijn vrouw het anker te laten vallen en naar de kade toe te varen. Als het manoeuvre weer dreigt te mislukken neemt een erg zelfbewuste Superman, annex Nederlandse flottieljeleider met groot ego, krachtdadig - maar niet zonder klaarblijkelijke ergernis - het zaakje over. We noteren deze toch weinig psychologische - en oncommerciële! - reactie. Nadat hij de boot half-goed heeft vastgelegd, loopt hij drukdoende rond ... want hij heeft nog heel wat boten die hij moet "plaatsen". Ook het avondeten is "geregeld" in een van de restaurants ... waar wij de laatste dagen geen bezoekers zagen! We liggen kennelijk daar waar hij boten wil leggen. Een andere flotilla-Organisator wil eerst de kleine plaats naast Windswept, dan weer - ook - de plaats waar wij liggen. We zijn deze invasie echter goed zat en overleggen met onze vrienden om naast hen in de kleine plaats te gaan. De Organisator vindt nu plots de plaats waar wij liggen misschien te ondiep ... Wij maken er een einde aan en gaan naast Windswept liggen! Voor klanten die hiervan getuige zijn en misschien ooit met hun eigen boot hierheen een tocht plannen, moet dit toch heel verhelderend zijn. Misschien kiezen ze dan wel voor een ándere droom!
We moeten 48,79 euro neertellen en nog 2 euro voor de (beperkte) stroomaansluiting, maar de douches zijn heerlijk en we kunnen hier was- en droogautomaat gebruiken ... voor 10 euro! Nu, ook tegenover ons aangename dekbed hebben we verplichtingen...
De golf van Evvia
24.05.09: Olympic Marina (Lavrion) > Voufalo ( N. Evvoia), 38,7 NM, 08H00-15H45. Mooi en rustig weer voor deze 38 mijl lange tocht langs de zuidwest kust van Evia. Het grote, langwerpige eiland dat vrij dicht langs de oostkust van het Griekse vasteland ligt en zich van NW naar SE uitstrekt, hebben we nooit bezocht. Onze enige stop ooit was in Chalkis, de hoofdplaats, waar we naar het kolkende water keken dat zich onder de smalle brug wringt. Morgen moeten we er langs ...
[ Klik op de afbeelding Aanloop Voufalo, om de video te starten ]
Andere jachten zijn hier niet, maar aan enkele tafels zitten nog Griekse bezoekers en ook een camper vindt dit een leuke plaats om te overnachten.
25.05.09: Voufalo (N. Evvoia) > Chalkis (N. Evvoia) 28,5 NM, 08H00-14H25.
[ Klik op de afbeelding Korte golfslag op weg naar Chalkis, om de video te starten ]
De aanloop van het Chalkis gaat langs een eerste niet zo evident te onderscheiden stuurboordboei en dan verder langs een grote cementfabriek aan bakboord. Enkele grote schepen liggen hier geankerd en wachten op hun vracht. Het vaarwater wordt nog smaller wanneer we onder de grote nieuwe brug varen die het eiland met het vasteland verbindt. Aan stuurboord ligt dan de jachthaven van Chalkis, waar uitbreidingswerken aan de gang zijn. We leggen vast aan de nieuwe hoge kade want op de nieuwe pontons wordt volop gewerkt.
Het water dat we tijdens het avondeten als een kolkende rivier zagen stromen - vijf tot zes knoop is geen uitzondering - komt plots tot rust en even voor 22H30 draait de brug. De doorvaart duurt amper een halve minuut en wordt - voor zover deze niet midden in de nacht plaats heeft - door vele kijklustigen bijgewoond. Om 22H45 liggen we aan de N-kade ... net iets voorbij enkele druk bezochte terrassen, in koppel met Windswept. Het is maandagavond, maar op de kade gaat het er wel erg levendig aan toe. Bij een glas koele witte wijn praten we de geslaagde doorvaart nog even na.
26.05.09: Chalkis (N. Evvoia) > Limni (N. Evvoia) 21,5 NM, 09H35-14H00.
31.0509: Limni. Limni is een heel aangenaam, levendig plaatsje, met een mooie waterkant en een kleine haven, waar vissersbootjes in- en uitvaren. Wij vonden een plaatsje aan de kade met een mooring lijn. De talrijke restaurants en taverna's liggen op een drietal minuten loopafstand zodat we van de toch wat grotere drukte in het weekend geen last hebben. De sfeer lijkt hier erg kommerloos en herinnert ons aan het Griekenland van de tachtiger jaren. De netheid van het dorp maakt het verblijf alleen maar leuker.We worden steeds vriendelijk aangesproken, meestal met veel belangstelling voor onze boot; een frequent terugkomende vraag is of we het dorp - hun dorp - goed vinden.
01.06.09: Limni (N. Evvoia) > Loutra Aidipsos (N. Evvoia) 15,6 NM, 09H35-13H00. De weersvoorspelling geeft voor de komende dagen toenemende zuidelijke wind aan - tot 25 knopen; het haventje van Limni wordt dan niet zo comfortabel. We besluiten door te varen naar Loutra Ai(E)dipsos en dan verder naar Orei. Noordelijker zou het minder waaien en de haven van Orei zou een betere bescherming geven bij zuidelijke wind. Voor woensdag wordt overigens regen - en eventueel onweer voorspelt -, het lijkt ons dus beter door te varen om niet voor wat langere tijd hier vast te zitten.
02.06.09: Loutra Aidipsos (N. Evvoia) > Orei (N.Evia) 27,9 NM, 07H20-13H00. Een wat dreigende hemel maakt ons vroeg-ochtelijk vertrek wat onzeker, maar in Loutra Aidipsos willen we ook niet langer blijven. De weervoorspellers zijn het niet echt eens en alhoewel de Griekse meteorologische dienst voor N-Evia in de ochtend onweersdreiging opgeeft, beslissen we toch naar Orei te varen. Uit de gribfiles concluderen wij dat als er onweer komt dit in de latere namiddag of nacht zou zijn; we hebben ook vastgesteld dat wanneer de Griekse dienst neerslag voorspelt, ze hieraan bijna steeds een onweersdreiging-waarschuwing koppelen.
Het zicht wordt wel wat slechter, de uniform grijze bewolking waardoor nog maar een erg mager zonnetje schijnt, neemt wel toe, maar behalve enkele dikke regendruppels als we de Likhades eilanden naderen, blijft het droog. We hebben voor de kortste route gekozen: we gaan dus tussen Evia en het lage Monolia-eiland door. In deze nauwe doorgang kan het bij spring hevig stromen - tot 6 knopen stelt onze Griekse pilot - maar we zijn net na neap, zodat het best moet meevallen.
De straten van Orei en van Trikeri
Aan de vernieuwde N-kade kunnen we vastleggen naast Windswept en een Engelse Sadler 34. Opnieuw gebruiken we ons hekanker want met de boeg naar de kade is het aanleggen niet alleen eenvoudiger, we hebben ook veel meer privacy!
06.06.09: Orei (N.Evia).
Orei is goed beschut tegen de overheersende noordelijke winden, alleen de SW wind veroorzaakt een wat korte golfslag in de haven die het wat minder confortabel maakt en het ankerhouden enigzins op de proef stelt, zo toen we tijdens de tweede dag van onze stop SW 5 tot 6 kregen.
09.06.09: Orei (N.Evia) > Hortó (Ormos Vathoudi, Chersonisos Magnisias) 20,1 NM, 08H20-13H00. Vertrek uit Orei op Evia om 08H30 voor de laatste etappe van onze reis: op de kaart maakt dit 18,7 NM. Hortó ligt bij de Ormos Vathoudi aan de zuidoost kant van de grotere Pagasitikos kolpos - de golf van Volos. Meer zuidelijk strekt zich dan het Trikeri gebergte uit. Het hele Pilion schiereiland kromt zich als een naar het zuiden gekrulde vinger, het laatste lid reeds opnieuw naar het noorden gericht. In dit gebied met zijn nauwe straten - tussen Evia en het Trikeri
in de engte - een deel van de op de NAVTEX aangekondigde NAVO-manoeuvres in de oostelijke Middellandse Zee?
Nadat we even uitgeweken waren totdat het wat minder druk werd en we kaap Kavoulia hebben gerond, zetten we koers naar de smalle doorgang tussen het kleine eiland Palaio Trikeri en het schiereiland.
De Pagasitikos golf
Eric legt vast. We zijn er.
We hebben ons doel bereikt en we kunnen onze website updaten: " Opkruisend en met 22 knopen schijnbare wind zijn we om 10H00 UTC / 13H00 LT op onze bestemming toegekomen! Nehalinnia ligt op hekanker aan de kleine kade van HORTÓ! "
Horto en de Vathoudi baai21.06.09: Hortó (Ormos Vathoudi, Chersonisos Magnisias).
ontstekingskaars, werd daar snel en vakkundig verholpen! Voor het zwakke Vodafone 2/3G internetsignaal had men voorlopig in het agentschap van Volos geen oplossing: het ontbreken van de antennen voor een goede dekking hebben, aldus de verantwoordelijke, vooral te maken met het gebrek aan medewerking en belangstelling van de plaatselijke autoriteiten.Maar in Milina vinden we gelukkig enkele internetcafés met een vrij snelle wifi-connectie. Een bezoek aan de nieuwe marina in de haven van Volos doet niet alleen de wenkbrouwen fronsen: dit staaltje van incompetentie - het verhaal doet de ronde dat de pontons hier reeds vijf keer opnieuw werden vervangen! - tart wel elke verbeelding... maar Volos is wél een leuke plaats ... om inkopen te doen - aan supermarkten én aan kleine speciaalzaken is er geen gebrek -, of om op een terrasje te vertoeven aan de grote promenade.
Toen we hier in het begin van de negentiger jaren onze vakanties doorbrachten was het véél rustiger: vooral het Griekse toerisme was veel schaarser. De nu massaal in het straatbeeld aanwezige nieuwe, dikwijls grote, dure - meestal met zeer lange afbetalingstermijnen (72 maanden!) aangekochte - wagens waren er helemaal niet. De vele Engelsen maar vooral Duitsers die hier een huis gekocht hebben, waren véél minder talrijk. We zagen hier slechts enkele buitenlandse zeilboten en een Griekse 32 of 40 voeter-eigenaar was quasi ondenkbaar. In Milina horen we dat er dit jaar veel minder toeristen zijn, dat people haven't money anymore, en dat men afraid (anxious!) is voor de toekomst, dat dit a big problem is ... Maar als we op zaterdagavond de overvolle restaurants zien, vragen we ons toch af of het geklaag wel weer niet overdreven is ... Een verhaal dat hier de ronde doet is dat de mensen het toerisme niet echt nodig hebben, dat ze liefst geen buitenlanders op bezoek hebben, dat zes weken Grieks toerisme met grote sier voldoende is ... dit alles lijkt ons moeilijk verifieerbaar, maar wat ons wel opvalt is dat men hier niet echt vriendelijk is naar buitenlanders toe, en wie zich hier wilde vestigen had het evident niet gemakkelijk ... Als een gebeurtenis voorbeeld kan staan, dan ook even dit verhaal dat de ronde doet: de burgemeester van Milina wilde twee jachten die in koppel in het - zoals steeds grotendeels door Europa betoelaagde - haventje lagen, losgooien; voor hem waren jachten niet welkom en was de haven voorbehouden aan vissers. Is dit een alleenstaand feit, of zijn de inwoners van het financieel erg geplaagde Griekenland toch begonnen met het schieten in eigen voeten, nu ook zelfs de " zwarte economie " gedeeltelijk dreigt op te drogen?
17.07.09: Hortó, Milina, & Ormos Vathoudi, Chersonisos Magnisias. Sinds een week lijkt het weer wat stabieler. De permante avondlijke onweersdreiging is wat afgenomen. Hoewel: vorige nacht, bij een prachtige sterrenhemel, zorgde een eenzame, hier wat verdwaalde cumulo nimbus voor enkele pittige flitsen met wat gerommel. Bij gebrek aan verdere navolging droop hij af. Het weerbericht van de HNMS had wel mogelijk onweer opgegeven voor het NW binnenland ...
We verblijven nu iets meer dan een maand op de bestemming van de reis en een zekere, niet onaangename routine beheerst onze overzomering.
Terwijl sommige verwachtingen bevestigd worden, blijven we wat ontgoocheld, andere - die nu tot illusies zijn teruggebracht - toch herkauwen. Nu we normaliter halfweg zijn in ons project --en er rest ons dus een even lange (of langere ?) terugreis, willen we trachten een en ander scherper te stellen. Een eerste poging.
In ons project hadden we voorzien om vooral hier in Hortó te " overzomeren " , een soort remake van de erg leuke vakanties van 1992, 1993 en 1994. Toen hadden gedroomd van in deze prachtige Pagasitikos Kolpos met een " zeilbootje " rond te varen. Hoewel we heel veel met onze Zodiac hadden verkend, hebben
golf van noord naar zuid uitstrekt. Naïve redenering, juist of fout, hoe dan ook deze deining verplicht ons de rustige ankerplaats van Vathoudi op te zoeken of te genieten van de gastvrijheid van de Sunsail-basis.
In tegenstelling tot Milina is het nu, in verhouding, veel drukker in het kleinere Hortó, dat ongetwijfeld geniet van de erg mooie en wat chiquere, kwaliteitsvolle resortreputatie. We kunnen dit alleen maar beamen maar vrezen dat dit succes ook een keerzijde heeft ...
Onze plannen de noordelijke Sporaden te bezoeken bergen we op: de verhalen die we van andere zeilers horen bevestigen onze vrees en we willen echt vermijden van in een toeristische heksenketel te belanden! De beperkingen die onze kleine boot oplegt - o.m. wat water-, brandstof- en stroomcapaciteit betreft - maken een wat langer verblijf op een ankerplaats niet eenvoudig en de havens op de eilanden zijn erg druk bezocht, ondermeer door het zeer grote aantal flottieljes. Voor ons - én dit is een bewuste keuze! - is de conclusie evident: wegblijven!
De zeilerswereld is klein en de aarde écht rond als de cirkel wordt gesloten vanuit een Griekse ankerplaats en een dorpje in Wallonië. En dan zijn er ook al deze kortere ontmoetingen - meestal rijk aan uitwisseligen alsof je mekaar al lang kent - met deze Duitstalige Zwitsers met hun grote Najad, of met deze uit Turkijë overgezeilde grote Bavaria-bezitters, en hun vrienden, die ons hielpen bij het zoeken naar het defect op de bijbootmotor. En dat Iers echtpaar dan met hun gehuurd day-bootje dat was vastgeraakt in een mooring-line: we hielpen hen vrij en na een wat langere babbel bedankten zij ons met een fles rosé-wijn! Minder leuke vaststellingen doen we ook, maar we beslissen ze maar écht als dusdanig te beschouwen en erover te spreken, als we hier weggaan...
Maar nu eerst kijken we uit naar de komst van Olivier, eind juli ... én we zijn erg nieuwsgierig omtrent zijn reacties na 15 jaar!
Steeds op zoek naar wind, maken we tochtjes met z'n drieën, zeilen we in de golf, hoog aan de wind, opkruisend, met soms erg korte slagen, dan weer halve
wind, en ruim, om toch maar zonder motor Ormos Vathoudi opnieuw binnen te varen. En het lukt ons bijna steeds, ook in de smalle S-doorgang tussen Alatas. Dan gaan we met ons huurautootje naar de "andere kant", naar Platania, op het strand, naar Kastro, naar Katigiorgis; we ankeren in Zasteni-baai, zoeken met de dinghy ons zwemstrandje op aan Vathoudi, keren met auto naar Zasteni terug, bezoeken Kotes en eten octopus in een (te) drukke taverne in Agia Kiriaki. 's Avonds wisselen we de restaurantjes af, Favios in het gehuchtje Mavra Petra, Martha's in Hortó, tweemaal zoeken we bij het avondeten de avondkoelte op in het hooggelegen Lafkos.
De tijd vliegt voorbij. Op zondag 9 augustus, na het middagmaal bij Panouklas' Gibraltar voeren we Olivier naar Volos, waar hij de bus naar Athene zal nemen. Maandagmorgen krijgen we van Olivier het bericht dat hij op de trein naar Oostende zit ... Het was samen een écht heel fijne "vakantie" ... [* lit.: de smaak van de madeleine - een zacht koekje - in: MARCEL PROUST, A la recherche du temps perdu ]
12.08.09: Hortó, Milina, & Ormos Vathoudi, Chersonisos Magnisias. Het is nu volop vakantie voor de Grieken en tijdens het weekend van 15 augustus bereikt de drukte ongetwijfeld een absoluut hoogtepunt. Sinds een week kent Milina nu ook een grote toeloop. Toch lijkt er een terugval te zijn na jaren van ononderbroken groei sinds 1993 - vele Grieken werden de laatste jaren slapend rijk, wist een verstandig man in Lefkas te vertellen. We worden aangesproken of we geen kamer zoeken en op verschillende huizen blijven bordjes hangen. In Athens News lezen we cijfers die de algemene neerwaartse trend nu reeds bevestigen terwijl, hier en daar, in toevallige gesprekken enige bezorgdheid nadrukkelijker geuit wordt; een harde en ontnuchterende realiteit wanneer men van de toeristische manna leefde ... als op een wolkje dat men als eeuwig en vanzelfsprekend beschouwde! Ook het weer lijkt in de bezorgdheid te delen want in de minder fel blauwe hemel komt er geregeld wat bewolking opzetten en de onweerswaarschuwingen maken bijna dagelijks deel uit van de weervoorspellingen. Maar behalve van een zeldzame, weliswaar stevige regenbui, enkele bliksems en wat gerommel blijven we hier van enig slecht weer gespaard.
Nu Olivier dus naar België is teruggekeerd na een verblijf van een tiental dagen - het was een echt leuke tijd en het - even - terug aanknopen bij de vroegere vakanties hier was een intense ervaring -, laten we de boot veilig op de mooring-boei, die we de hele maand augustus van een Duitse zeiler kunnen gebruiken tijdens zijn vakantie in de Cycladen. Gedurende twee weken nemen we Olivier's kamer in Hotel Spaladra. Tweemaal daags gaan we naar de boot om te kijken of alles ok is; zo verdelen we onze tijd tussen de boot in Ormos Vathoudi en de kamer met het prachtige zicht in Hortó. Meer en meer beseffen we dat de herinnering aan dit prachtige zicht ons project vijftien jaar lang mee heeft gevoed ...
Maar stilaan gaan we naar het einde van onze overzomering, en binnenkort zullen we naar Lefkas terugvaren. Ook met foto's zullen we de mooie herinnering levendig kunnen houden ... [klik hier en hier om even mee te kijken].
Na een mooie overzomering, is het op 27 augustus tijd om van HORTO en ORMOS VATHOUDI afscheid te nemen en de tocht naar Lefkas Maria aan te vatten ...
Op terugweg ...
27.08.09: Horto (Ormons Vathoudi, Chersonisos Magnesia) > Orei (N.EVIA) 21,5 NM, 07H15-11H45.
Tussen Evvia en het vasteland
28.08.09: Orei (N.EVIA) > Limni (N.EVIA) 38,1 NM, 07H15-14H15.
Het haventje ligt ongeveer vol als 's avonds nog twee 45 voeters toekomen. Ze zullen de nacht doorbrengen aan de buitenzijde van de muur met landvasten aan de verlichtingspalen! Binnen zijn heel wat goede plaatsen voor jachten ingenomen door day-motorbootjes en overpowerde RIB's - een nieuwe en ergerlijke evolutie bij de Griekse nieuwe rijken van de middenklasse; men vertelt ons dat de parallele economie daar voor veel tussenzit ... Als we na een etentje bij het kleine maar erg verzorgde restaurantje The The Seven Winds terugkeren genieten we even van de prachtige sterrenhemel - het mooie eiland Evia is, op Chalkis na, nog niet erg met lichtvervuiling besmet. Maar het is weekend en er zijn nog heel wat Grieken met vakantie ( de meeste scholen hernemen pas op 8 september ): ook hier dus - en dit in tegenstelling tot ons bezoek eind mei - gonst het 's nachts van luide stemmen en schreeuwerige ( Engelstalige ) discomuziek, geregeld overstemd door het striemend geknetter van motoren met open knaldemper ...
29.08.09: Limni (N.EVIA) > Chalkis (N-side bridge) (N.EVIA) 22,8 NM, 07H15-11H40. We willen door naar Chalkis nu de weerkaarten nog enkele dagen rustig weer voor South Evvoikos aangeven; die hebben we nodig om minstens Olympic Marina, 1M zuidelijk van Lavrion, te bereiken. Vorige week werden hier winden genoteerd tot 7 en 8 bft. Iets voor 12 uur leggen we vast, langszij de Zwitserse Ovni 455 die we in Limni hebben ontmoet. Aan de Promenade van de " noorderhaven " - een kade van een goeie honderd meter - zijn heel wat grote trendy-cafés. Op deze mooie zaterdag zijn de terrassen de hele dag overvol en de grote zeilboot onttrekt onze lage boot grotendeels aan de blikken van de wandelaars. We ontmoeten ook onze oude buren uit Limni, die in mei zo geïnteresseerd naar onze boot informeerden. Met twee boten zijn ze met hun families op terugweg na een erg tegenvallende, zelfs wat traumatiserende vakantie: nog stevig onder de indruk van het gebeuren, kregen ze tijdens een plots opkomende stormwind in Kaffirasstreet - tussen de eilanden Evia en Andros - 65 knopen over zich, net toen de motor van een van de boten weigerde door brandstofvervuiling.
aan wie zoals gebruikelijk gevraagd was vanaf 22 uur uit te luisteren en die om iets over negen in een restaurant zaten te eten toen de brug vroeger draaide. Het kostte hen een wachttijd van 24 uur! In feite is het stilvallen van de stroming ( dus het moment van de nachtelijke doorvaart ) nooit met nauwkeurigheid precies te voorspellen en de brug zal dan slechts draaien wanneer de meettoestellen de kentering aangeven.
Uiteindelijk moeten we ook deze keer niet zo lang wachten: om 23 uur kunnen we door de brug, een meevaller vergeleken met zij die ons vertelden hoe ze tot 3 uur in de nacht moesten wachten! We varen naar de zuidelijke haven waar we hopen een plaats te vinden hetzij langs de (nieuwe hoge) kade hetzij aan een van de drie nieuwe pontons bij de jachtclub. Hoewel er hier wel erg weinig verlichting is slagen we er toch in zonder problemen een plaatsje langszij het tweede ponton, tussen een motorjacht en kleine motorboot, te vinden. Je zal hier maar je anker niet gebruiken: op de bodem van de kom ligt heel wat rommel, ook de zware kettingen van de pontons en ... de plande mooringlijnen zijn er nog niet. Uit de nieuwe kraantjes stroomt wel water maar de (" werkloze ")stroomaansluitingen zijn nog onder plastiek zakken verborgen! In de namiddag waren we even een kijkje komen nemen en wilden we enige inlichtingen inwinnen bij de club maar ... die was in volle hoogseizoen gesloten tot 3 september ... wegens vakantie! We hadden toen ook al vastgesteld dat, naar Griekse gewoonte, de nieuwe uitbreiding al bijna volledig en ongeordend was ingenomen door vooral kleine motorboten en RIB's, terwijl de nieuwe kade blijkbaar als gratis parkeerplaats gebruikt werd voor enkele middelgrote (tijdelijk verlaten) buitenlandse zeilboten.
30.08.09: Chalkis (S-side bridge, S-harbour) (N.EVIA) > Voufalo (N.EVIA) 28 NM, 07H15-12H45. In Voufalo ankeren we , na een ontspannen tocht van 28 mijl rond de middag, in 5,50m water net achter de kleine landtong waarop het SB-havenlicht staat. Er zijn een drietal kleine houten pontons maar die zijn net als de kleine kade ingenomen; er is daar overigens weinig water - 1 tot 1,5m. Toch hadden we enige hoop gesteld op vastmaken op hekanker aan de kop van het verste pontonnetje - waar de grootste diepte is. Mis dus. Onze bijboot ligt opgerold aan dek want hem slepen willen we niet over grotere afstanden en plaats hebben we niet noch onder de giek noch op het voordek. We blijven dus maar aan boord. Het weer is prachtig en het frisse water nodigt uit. In de late namiddag wakkert de wind wat aan en veroorzaken valwinden wat golfjes. Dan verlaten een na een alle motorboten en de meeste bezoekers van de enkele restaurantjes het dorpje: ook dan nog zorgt het macho-gedrag voor vervelende deining en golven. Dat dit voor de twee geankerde boten waar zij langs scheren heel wat last veroorzaakt, lijken deze heren, die hun viriliteit t.o. hun vrouwelijke hofhouding zo willen bewijzen, zelfs niet te beseffen ... Als Kaat er een met 2x 250pk uitgerustte rib even op wijst, mindert deze ongetwijfeld erg ervaren zeeman dan toch vaart en verdwijnt hij het hoofd tussen de schouders ... tot hij vijftig meter verder, in een bulderend lawaai en in een zee van opspattend schuim, zijn speeltje alle paarden laat uitbraken ... Als de rust is weergekeerd begint de zon aan haar afdaling, en genieten we van deze aangename ankerplaats. Vanop de wal weerklinkt wat Griekse muziek. Morgen wachten ons meer dan 35 mijl in het normaal meest winderige deel tussen Evia en het vasteland. Een laatste weerbericht via internetverbinding stelt ons echter gerust ...
Langs de kust van Attika
31.08.09: Voufalo (N.EVIA) > Olympic Marina, bij Lavrion (ATTIKA) 37,6 NM, 06H15-13H30.
Achter de kustlijn zien we vrij snel de gevolgen opdoemen van de heel erge branden die Marathonas en andere dorpen van de groene long van Athene vorige week teisterden.
Gisteren hebben we telefonisch een ligplaats gereserveerd in Olympic Marina: dinsdag zou een turbulente dag worden, met veel wind, mogelijk onweer, en we hebben ook wat huishoudelijk werk en enig bootonderhoud te doen. We zullen deze marinastop dus wel smaken ... spijts het relatief hoge ligplaatsgeld. We gaan 's avonds in Lavrion eten, langs de weg op een viertal kilometer want in het marinarestaurant wil men ons om 21 uur nog maar alleen een toast serveren! Maar als we, rond 23 uur, na het bezoek aan een klein en aangenaam restaurant niet ver van de vismarkt en een wandeling langs de haven, een taxi zoeken om naar de marina terug te keren horen we van de kioskuitbater naast het taxistation dat in this small village (!) there are no taxis more at this late hour! Maar in Griekenland, als je werkelijk een probleem hebt, is er nog steeds iemand die je wil helpen - dát is niet veranderd! Als hij zijn zaak gesloten heeft stelt de man, die enige tijd in Charleroi (B) verbleef, voor ons met zijn full-options wagen naar de marina te voeren!
01- 02.09.09: Olympic Marina, bij Lavrion (ATTIKA).
In de namiddag komt een Duitse zeilboot naast ons liggen. Ze komen vanmorgen van Lavrion maar gisteren vaarden ze van Kithnos naar Lavrion: het was tegen de wind en de golven opboksen. Soms liepen ze nog slechts 1 kn! Ze laten de boot hier, die dan door hun zoon wordt overgenomen en vliegen zaterdag terug na vier weken "vakantie": hevige wind, zout, vermoeidheid, stress ... Als we dát horen denken we weer dat als je dan tijd hebt, je zulke ervaringen best vermijdt ...
De oversteek naar Egina
03.09.09: Olympic Marina, bij Lavrion (ATTIKA) > N. Aegina, 37 NM, 07H10-14H30.
We maken ons wat zorgen om onze dieptemeter; dat hij de diepte hier niet meer kan aangeven is normaal - de Saronische golf is hier om en bij de 215m diep en op de knipperende aanduiding lezen we slechts 7 meter af - maar de eenheidsaanduiding lijkt er de brui aan te geven. Een veeg teken, vreest Eric. De handleiding lijkt onze argwaan te bevestigen. Een werkschip pal achter: loopt het ons op, hebben ze ons bootje wel gezien in het nu felle zonnelicht, houden ze wel goeie uitkijk? En die dieptemeter ... Misschien moeten we wel op zoek naar een nieuwe in Aegina , er zijn enkele shipchandlers ... of in Lefkas, maar daar zijn we nog helemaal niet, nog de hele Korinthische golf, en de golf van Patras, dan de Ionische Zee ... Mesolongi ... daar hebben we best een goed werkende dieptemeter. Het flitst allemaal door ons hoofd, onze blikken spreken onze ongerustheid uit ... Intussen heeft het werkschip koers gewijzigd, het vaart richting Piraeus ... Op zoek naar het probleem: op de knieën, het hoofd in een hoek van negentig graden - wat geweld op de halswervels -, daar onder de vloer van de kajuittafel, diep achter de lade, controleert Eric de transducer in zijn oliebad, de kabel lijkt geen knik te vertonen, verder dan, met de contactspray worden alle aansluitingen behandeld. Zonder resultaat. Om 11H15 zijn we het VTS voorbij. Ditmaal geen uitwijkmanoeuvre: de grote schepen waren ver vóór of ver achter ons, twee pasten hun koers om dit kleine bevoorrechte vaartuig niet te hinderen ... Nog steeds weinig of geen wind - (ap) 036° over SB, 6kn. In de verte, in het westen, boven Korinthos, vormen zich onweerswolken, hoge cumulonimbus torens, aambeelden van niets ontziende energie ... 13H00: Akra Pyrgos is op iets meer dan 1NM. Wat later neemt Kaat het roer en laat de boot beetje bij beetje een meer noordelijke koers varen: het lijkt wel alsof ze Nehalinnia recht op het land wil sturen. Dan, héél langzaam, verschijnt de smalle doorgang tussen de twee eilanden, tussen Aegina en het heel kleine Nisos Moni. Het haventje van Perdika ligt nu dwars over SB. Als Kaat dan NW naar de haven van Aegina-stad stuurt krijgen we pal achterlijke wind, 5 kn sterk weet de windmeter.
Terug naar Korinthe
04.09.09: N. Aeginaina > Korinthos (Peloponnisos) 27,3 NM, 07H00-13H20.
We hebben een vrij onrustige nacht gehad, er was nog laat heel wat lawaai en vamorgen vroeg werden we gewekt door de piepende en knarsende remmen van bestelwagens. Het weerbericht dat we van internet plukken voorspelt een zwakke W tot NW 2 tot 7 knoop. Poseidon weet dat er omstreeks 14H00 een SE 2Bft zal staan. Om 08H30 geeft onze windmeter een schijnbare wind van 20 knoop uit het NW aan. Het wordt hoe dan ook opboksen tegen korte golven want de zee bouwt zich hier snel op. Maar willen we enige vordering maken om het Kanaal van Korinthe vandaag door te komen, dan moeten we de Diaporia eilandjes noordelijk van ons houden; de weg, die we in mei volgden, zuidelijk van N. Ypsili en noordelijk van de Diasporia [sic], nu een 305° koers, betekent 25 mijl pal tegen de golven - ingaan. Om 10H15 liggen we op 1,5 NM E van N. Evraios: de golven volgen iets minder kort op elkaar, we meten 24 kn. uit het NNW. Er rest ons nog 9 NM tot de aanloop van het kanaal. De stevige wind houdt aan naarmate we naderen maar de golven worden kleiner. 12H00: we leggen vast aan de grote kade voor het bureau en de verkeerstoren. We moeten al onze stootkussens en onze twee 45-cm bollen gebruiken om de boot te beschermen tegen de holle kade. Het papierwerk verloopt erg vlot want al onze gegevens zijn bij de heenreis in de databank opgeslagen en de verschuldigde 95,20 euro betalen we met onze Visa-kaart.
We willen morgen door naar Galaxidi: het is dus eenvoudiger om langszij een Griekse 28' zeilboot te gaan liggen, onze boeg reeds naar de havenuitgang gericht ( de betonnen kade inspireert ons niet en ons anker gebruiken temidden van alle meerboeien, kettingen onder water, en mooringlijnen nog minder ... We eten 's avonds aan boord: zoals bij de heenreis vinden we de sfeer hier maar niks en het verzorgde en lekkere restaurant Mediterané [sic] heeft wat take away schotels op de kaart, die Kaat gaat halen.
05.09.09: Korinthos (Peloponnisos) > Korinthos (Peloponnisos) 27,2 NM, 06H50-12H30 (!!!).
Maar het kan keren ... het verhaal van terug naar af ... Om 06H50, varen we de haven van Korinthe uit. Eén reef in het grootzeil en 38 NM mijl voor de boeg. Als we, om 09H30, nog meer dan twintig mijl te varen hebben, ligt kaap Melagavi en de baai van Korinthe al enkele mijlen achter ons. Het is zonnig weer maar de windmeter geeft 21 kn aan uit het NW en de golven komen loodrecht op onze ... NW koers. De grote diepteverschillen - we hebben nu bij de 830 m water onder de kiel terwijl op twee mijl achter ons de waterdiepte "slechts" 200 m is! Hoewel er niet zoveel wind staat, krijgen we te maken met korte golven van 1,5m die herhaaldelijk de vaart uit onze kleine boot halen: geregeld zien we ons log "terugvallen" op 2,5 kn. Als het weerbericht van Olympia-radio dan een aanhoudende NW 4 voorspelt, is onze beslissing snel genomen. In een goeie twee uur varen we terug naar Korinthe: met ons gereeft grootzeil met bulletalie, en high aspect fok lopen we ruim 6 kn terwijl de golven onder de boot door rollen.
08.09.09: Korinthos (Peloponnisos)
Het erg winderige, gestoorde weer (regen en onweer) houdt aan: W tot NW 5-6 bft en golven van 1,5 tot 2 meter houden ons in deze echt niet comfortabele haven.
Met Christos en Johanna gaan we eerst een kijkje nemen op de werf waar zij hun zeilboot in winterberging zetten. Op enkele mijlen aan de E-kant van het kanaal van Korinthe, aan de westkant van Akra Sousaki, is een nette, niet zo heel grote botenparking met aanlegsteiger, Sousaki Yacht Service: het volledig geasfalteerde terrein, voorzien van talrijke waterslangaansluitingen en elektriciteitstekkers, is volledig afgesloten en er is 24/24H bewaking. Er staan ook reeds een aantal buitenlandse zeilboten en motorjachten, en een jacht hangt net in de grote travellift. Het lijkt ons hier - naast de Asprakis en Jordan Kanonis boat yards op Aegina, ook een goede plaats om de boot veilig te laten ... als men voor de Saronische golf kiest. Mochten we om een of andere reden hier niet verder geraken, keuze hebben we genoeg. Dit weten is een geruststelling, want je weet maar nooit. Zo hadden we ook tijdens onze tocht langs Evia, het Evia Sea Centre bij Angistri genoteerd (deze werf was ons ook reeds door menigeen aangeraden).
Maar Christos wil ons drie bezienswaardigheden uit de omgeving tonen: de bekende badplaats Loutraki, het Vouliagmeni meer, en, de vuurtoren en het Heraion van Perachora.
Verder dan.
Geen wonder dat de weerselementen hier erg geprikkeld worden. Voeg daar de watertemperatuur aan toe. Als dan de bliksems van Jupiter en de drietand van Poseidon beslissen het de nietige zeiler erg lastig te maken, kan deze alleen maar hopen beschutting te vinden ... in de haven!
De avond valt en het licht is prachtig maar het is nu tijd om even op de Promenade van Loutraki te wandelen en op zoek te gaan naar een lekker restaurant.
Loutraki is een mix van populaire en chique badplaats. Lelijke, saaie gebouwen staan er naast meer smaakvolle. In het begin van de Promenade, waar deze een bocht maakt, werd onlangs een heel kleine haven aangelegd, eigelijk niet meer dan een betonnen kade en wat meerboeien. Niet echt de meest gedroomde plaats. Verder dan langs de kilometerslange rechte Promenade - ze loopt bijna tot de toegang tot het kanaal -, een aaneengesloten rij van cafés, hotels en restaurants. Langs het smalle strand een bijna even eindeloze rij parasols en strandbedden. Het is hier nog erg druk, maar de gemiddelde leeftijd van de meerderheid van de wandelaars stelt ons gerust: we zijn nog jong! Christos en Johanna leiden ons naar een restaurant waar zij geregeld komen en waar ons lekkere vis wordt geserveerd. We bedanken hen voor deze onverwachte toeristische uitstap met heerlijke ijsjes in het erg stijlvolle Grand café waar een chic en duidelijk bemiddeld Grieks cliënteel keuvelend de avond doorbrengt.
Korinthos Kolpos
10.09.09: Korinthos (Peloponnisos) > Galaxidi 35,8 NM, 06H50-14H00.
Ook het grilligste weer moet even op adem komen. Als we de weervoorspellingen mogen geloven, genieten we vandaag van een betere dag. We hebben afscheid genomen van Christos en Johanna. Gisterenavond toonde hij ons zijn laatste muzikale aanwinst: een prachtige elektronische accordeon. Opnieuw konden we, even, genieten - net zoals, precies dag op dag, één jaar geleden, op Eric's verjaardag - van zijn muzikaal talent en zijn warme stem. Afspraak werd gemaakt voor een ontmoeting tijdens onze geplande autotrip, net na de donkerste wintermaanden.
Galaxidi is een heel schilderachtig plaatsje en heeft nu een nieuw aanlegde kade met faciliteiten. Bij onze heenreis bleven we er, samen met Wil en Jeanine, een dag langer want we vonder het er heel leuk. 11H40 we sturen nu wat noordelijker, naar het aanloopwaypoint voor Galaxidi, op de doorgang tussen de eilandjes Agios Georgios en Apsifia. We weten dat we doorheen die passage moeten en het mini-eilandje met de grote blok waarop een dolfijn afgebeeld staat over bakboord moeten ronden om de haven in te varen. Om precies 14 uur leggen we vast aan de kade. Einde van een probleemloze tocht. Na dagen van twijfel in Korinthe, eindelijk, Galaxidi.
15.09.09: Galaxidi
deze van de vroegere reders - en zelfs waar nu enig verval is te bespeuren, verraden decoratieve elementen de vroegere, relatieve, rijkdom. Nu is Galaxidi een zowel door toeristen als door Grieken, erg bezochte bestemming. Overigens, Delphi is niet ver en, ook menige zeiler bezoekt het heiligdom van Apollo van hieruit. De prachtsite van Delphi hebben wij reeds een viertal keer bezocht, op verschillende uren en bij verschillend licht - het was zelfs éénmaal de plaats van een memorabele en totaal surrealistische ontmoeting; een vijfde bezoek behoort dus niet tot onze onmiddellijke plannen!
Bij (sterke) N en NE wind is de haven toch wat oncomfortabel. Het platform met de kiosk geeft enige bescherming tegen de (afgebogen) inkomende korte deining, en waar wij liggen valt het dus nog best mee. De pilot vermeldt wel dat het heel oncomfortabel en zelfs gevaarlijk kan worden aan de E - en S-zijde van de kiosk. Tot onze verwondering kregen we drie dagen geleden dus een groot Grieks motorjacht als buur. 46 voet, te groot voor hier, meenden we. En wat later een nog wat groter ... 86 voet! Zondag voormiddag verdwenen beide jachten: weekend voorbij!
Vandaag, rond het middaguur, komt een grote mooie dinghy de haven binnengevaren. Vergezeld van een bemanningslid, komen de eigenaar en zijn vrouw, van een groot jacht - onder Maltese vlag - dat sinds gisteren in de baai ligt, op de kade. Hij wil met zijn jacht aan de kade. Anastasis is een gekende figuur hier: hij is een wat verwarde man die luidkeels roepend en fel gebarend toekomende boten naar een plaats helpt, in ruil voor een (verhoopte) fooi. Hij praat goed Engels en velen maken gebruik van zijn diensten maar vergeten de kleine vergoeding. Vrij snel ontpopt zich een wat irrationeel aandoend gesprek tussen de miljardair en de zelfverklaarde havenmeester. Dat jacht is veel te groot voor hier, meent Anastasis met hevige gebaren. Maar het koppel wil het niet horen en hun crewman begint - noodgedwongen - de noodzakelijke manoeuvres in te schatten. Ook de plots uit het niets - en veel vroeger dan gewoonlijk - verschenen Grivas, water-electra-en-dieselman, zoals de nieuwe naamkaartjes die hij kwistig rondstrooit, vermelden, kan de jachtbezitter niet overtuigen. Maar dan plots, waarom eigelijk, verandert hij van mening: of course, het kan, water, en brandstof, natuurlijk ..., en hij bevestigt het naar ons toe, als hij onze verbazing merkt! Een half uur later, staan meneer en mevrouw mekaar, lachend, te gelukwensen terwijl ze fotootjes nemen van hun jacht aan de kade van de kleine haven van Galaxidi. De 110 voeter ligt op twee voorankers met twee landvasten naar de kade aan de kleine, in het cement bevestigde roestvrijstalen ringen. Net zoals, enkele meters verder, aan de andere kant van de trap, een 8,5m boot: Nehalinnia! De vijfkoppige crew haast zich aan de poetsbeurt.
Obsceen exhibitionisme van buitensporige rijkdom, in deze kleine plaats. We horen hoe mensen uit de omgeving hier dan naartoe komen om de mega-jachten te bewonderen. Zij dan, zij verbruiken ... een koffie, een biertje of een pizza ...
16.09.09: Galaxidi > Messolonghi 50 NM, 06H45-16H30.
Om 09H30 - we zijn dan al bijna drie uur onderweg - ligt kaap Psaromyta dwars over SB.
Aan SB verlaat een tankschip de ankerplaats van A.Antirrio. We zien de witte boeggolf ... oef, hij stuurt achter ons door en begint ons dan aan BB op te lopen. De golven worden steeds hoger - 1m50 - en rollen wit-schuimend onder de boot door. De windmeter geeft 17kn aan maar de wind valt nu heel ruim in over BB! We moeten het grootzeil gijpen want het dreigt back te staan. Het gaat nu snel: we gijpen, en gaan met de sterke stroming mee onder de brug door om precies 12H47.
De golf van Patras
Even na vieren varen we het kanaal naar de haven van Mesolongi in.
19.09.09: Messolonghi We hebben het kunnen volgen - en hebben het ook geweten -: mooi weer in het noorden, erg onstabiel weer hier. We hebben in één dag van Galaxidi naar Mesolongi (58 mijl, 50 mijl dank zij de gunstige stroming +- 0,5/ 1 kn ) kunnen varen. Gelukkig want nu zitten we even ( opnieuw! ) vast: een dag met erg regen- en onweerachtig weer, en nu voor de twee komende dagen sterke wind uit NW, de richting waar we naartoe moeten. We hopen op een dag gunstige wind om in een ruk Lefkas te halen, of, twee, met een tussenstop op Ithaka. Maar algemeen blijft het weer voorlopig wat te onrustig - en vooral niet echt betrouwbaar - voor onze kleine boot! We liggen hier in een goed beschutte haven die eindelijk zijn afwerking lijkt te zullen krijgen dank zij o.a. een Grieks-Nederlands management (450 ligplaatsen voorzien), maar - voorlopig - behalve de vroegere pontons, een nieuw receptiegebouw, twee douches en twee toiletten, hier en daar reeds enkele fonkelnieuwe
Mesolongi( er zijn verschillende transcripties ), beroemd om haar heldhaftige martelarenstrijd in de vrijheidsoorlog tegen de Turkse overheersing, is een van de vele kleinere steden met een universiteits-onderdeeltje (!). De stad is erg levendig en aangenaam, maar op 15 minuten lopen - met een taxi zijn we er in 5 minuten en betalen slechts 3 euro. We hebben er nog enkele leuke restaurantjes (o.a. Philoxenia, lekker en erg vriendelijk onthaal) en terrassen ontdekt ( o.a. café Byron ).
21.09.09: Messolonghi > Vathy (N. Ithaka) 36,6 NM, 08H00-15H45. Onze wekker deed het niet: we vertrekken dus wat later nu een laatste weersvoorspelling voor het westelijk deel van de Patraikos Kolpos - tot N. Oxeia dus - slechts E 5 tot 6 aangeeft; in North-Ionio zouden we dan later op ruime koers van een SE 4 tot 5 genieten. Onweer wordt maar in de latere namiddag verwacht. Met gereeft grootzeil en high aspect fok, terwijl de motor ook bijstaat, wordt het een wilde rit van 15 mijl, die we in net geen twee en halve uur afleggen. De zee is erg warrig en golven van een goeie anderhalve meter maken het sturen niet eenvoudig; grote verschillen in diepte, sinds enkele dagen een stevige wind en 0,5 à 1kn stroming hebben het water hier opgezweept. Als we iets na elf uur toch maar beslissen naar Vathy op Ithaka - 20 NM en niet in één ruk naar Lefkas - te varen want we betrouwen het niet echt nu de hemel reeds wat melkachtig boven de bergen van Kefalinia kleurt - wordt het wat rustiger. Toch blijft het een onaangenaam hobbelzeetje! Even voor vieren leggen we vast aan de N-kade van Vathy. Twee uur later is er geen plek meer te vinden en liggen een twintigtal boten geankerd. Welkom in de Ionische Zee: de speeltuin bij uitstek van huurboten en flottieljes. Eind september ... we worden er moedeloos van ... Een verfrissend stortbad in Hotel Mentor - 3 euro -, een lekker glaasje in onze kuip , gesqueezed tussen twee 40 en meer voeters, en een etentje, ver van de toeristische kade, in een leuke taverna doen ons deze charter-ellende even vergeten! Maar deze keer - einde seizoen en nog druk - geen dessert, matige service en weinig of geen glimlach ...
Opnieuw in the Ionische zee
22.09.09: Vathy (N. Ithaka) > Lefkas Marina ( N. Lefkada) 26 NM, 09H00-14H30. We zijn erg vroeg op na een wat onrustige nacht: we willen er niet aan denken dat we hier een dag langer zouden moeten blijven. Het weerbericht maant ons echter tot geduld aan: E 5 tot 6, afnemend en ruimend naar SE 4, onweersdreiging voor Kefalinia en eventueel Ithaka in de vroege ochtend ( tussen 6 en 9 ) daarna een eerder zonnige dag; de gribfiles brengen verheldering. Geen haast dus. Wat later, ontbijt in de kuip. De sinaasappelconfituur die we als afscheidsgeschenkje - samen met veel fruit - na onze laatste douche in Hotel Poseidon in Galaxidi kregen, smaakt heerlijk bij de geurige Italiaanse koffie.
Om 14H30 leggen we vast in Lefkas Marina. We zijn moe. Hortó-Lefkas in 27 dagen. Wie sprak van 64 uren? Niet voor onze kleine boot, en zeker niet voor ons!
Tot Korinthe ging het vlot en was het leuk, mooi weer. Volle maan, 's anderendaags onweer. Het weer werd grimmiger, onvoorspelbaarder. Vorig jaar, 15 september, één dag na volle maan. Een onweer zaait paniek en vernieling in Fiskhardo. Drie boten op de rotsen, een zeiler verliest een vinger. Het werd dan gedurende een paar weken, vroege herfst ...
Maar we hebben toch reeds dit gerealiseerd met onze 27 voeter en zijn 6,20 m lange waterlijn: een tocht van Nieuwpoort naar Hortó en terug naar Lefkas. Kaat, die veruit het meest stuurt, mag er reeds fier op zijn, meent Eric.
Fotoalbum ( met meer foto's )? Klik hier! Terug naar de hoofdpagina van het LOGBOEK? Klik dan hier! Terug naar de vorige pagina, (4.1.2) Griekenland: overwintering op Lefkas. (2008-2009) ? klik dan hier.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Updated
2-nov-14
|
webmaster Q-Webbels |